Stránka pro svůj chod vyžaduje povolený Javascript!

Povolte Javascript, nebo změňte svůj webový prohlížeč.

Automobilové soutěže se odehrávají po celém světě a posádky se musí vypořádat s různými povrchy, podnebím, výkyvy počasí nebo světelnými podmínkami. Běžnému řidiči ve tmě pomáhají dálkové světlomety. Závodník ale potřebuje výraznější pomoc, proto se v rallye sportu používají přídavné světlomety. Čím více se zvyšovala rychlost závodních speciálů, tím rostly požadavky i na toto umělé osvětlení. Trendům dnes vévodí LED technologie.

LED technologie a optická mapa přídavných světel

V roce 2013 schválila FIA technologii LED jako přídavné osvětlení v motorsportu. Po rozhodnutí, že modul s více diodami je považován za jeden světlomet, už nic nebránilo v rozšíření přídavných LED světlometů do všech motoristických disciplín. Nutností světel pro silniční závody je splnění certifikace ECE pro silniční provoz, tzv. homologace.

Díky LED technologii dnes světla dosvítí kilometry daleko. V rychlostních závodech ale nejde jen o výkon dálkového světla. Důležité je i optimální rozložení světla, tak zvaná optická mapa.

LED diody v kombinaci se speciální optikou nám umožňují sestavit optickou mapu libovolně. Jezdec musí vidět nejen do dálky v přímém směru, ale světla mu musí osvětlit i široký prostor pro periferní vidění. Ve světelné mapě jsou proto intenzivní body pro vidění do dálky a širokoúhlý obrazec o nižší intenzitě osvětlení. Vývojáři DEVINN jsou schopni poskládat diody a čočky přesně podle preferencí jezdce.

Přídavná světla české výroby a světová vítězství

První světla DEVINN byla vyvinuta podle požadavků na optimální světelnou mapu nejrychlejších jezdců ŠKODA Motorsport před čtyřmi lety. Celé je to práce českých vývojářů a ruční kvalitní výroba z Jablonce nad Nisou. Ročně DEVINN vyrobí a dodá kolem stovky kusů těchto světlometů.

Foto: Rally Sweden 2017

Světla české společnosti DEVINN poprvé startovala v roce 2017 na Rallye Švédsko. Na kapotě speciálu FABIA R5 je měl tovární tým ŠKODA Motorsport – Pontus Tidemand a Jonas Andersson. Tato rallye byla jednou z nejrychlejších rallye na sněhu a ledu v historii mistrovství světa. Tidemand kraloval za všech podmínek včetně noční zkoušky a závod vyhrál.

Světla se tak rychle stala součástí každé noční rychlostní zkoušky továrního týmu ŠKODA Motorsport. Jsou příplatkovou výbavou FABIA R5 i jejich evo následovníků. Od roku 2017 stála s továrním týmem vždy na stupních vítězů kategorie WRC2.

Foto: Rally Catalunya 2018

Většina světel konkurence mají buď slabší výkon, nemají optimální světelnou mapu, nebo jim schází homologace. Světla DEVINN vyhovují FIA standardům, jsou lehká, vodotěsná a homologovaná pro silniční provoz. Jsou modulární – jedná se o sestavu 2 až 4 světel na rampě přední kapoty a případně dalších 2 světel na předním nárazníku, tzv. škarpáků. Svítivost sestavy tak lehce regulujete počtem kusů světel.

Náročné podmínky rallye včetně prachu a kamínků si od té doby vyžádaly pouze drobnou úpravu krycího skla. Světla jsou teď tak ještě odolnější.

DEVINN vyrábí tři řady světlometů špičkové úrovně

DEVINN se na základě úspěchu s těmito světly rozhodl rozšířit své portfolio například i o světla pro kamiony. S těmi už v letošním roce projel jezdec Tomáš Tomeček za volantem Tatry trasu Paříž – Dakar v závodě Africa Eco Race 2020. A zaslouženě stál na stupních vítězů.

Foto: Africa Eco Race 2020 

Aktuálně DEVINN nabízí tři řady přídavných světlometů:

LED přídavný světlomet RS ŠKODA MOTORSPORT – kombinace 4 až šesti světlometů vyvinutých dle požadavků na optimální světlenou mapu nejrychlejších jezdců ŠKODA Motorsport. Homologována pro silniční provoz. Tato světla jsou od roku 2017 vyráběna exkluzivně pro ŠKODA Motorsport.

LED přídavný světlomet RS – nejnovější technologie určená do náročných podmínek mimo silnice. Světla slavila v letošním roce úspěch na trase Paříž – Dakar. Jsou vhodná jak pro kamiony, tak i pro osobní závodní vozy.

LED přídavný světlomet KLASIK – Speciální série led světlometů vyvinutá pro veteránskou rallye. Světla jsou zastavitelná do klasických kulatých krytů světel připomínající historická žárovková světla, ovšem se svítivostí LED technologie.

Foto: Wales Rally 2019

Jak vývoj probíhal, použité technologie

Konstrukce a testování světel probíhaly nejenom ve vývojovém centru společnosti v Mladé Boleslavi, ale i ve světelné laboratoři v Jablonci nad Nisou a u dalších partnerů. První jízdní zkoušky na soutěžních speciálech se uskutečnily na podzim roku 2016. „Při vývoji jsme se museli vypořádat hned se třemi problémy – hmotnost, chlazení a vodotěsnost celé sestavy. Hodně nám samozřejmě pomohly počítačové simulace. Samotné testování přímo na soutěžních vozech pak umožnilo doladit detaily,“ doplňuje Luboš Hajský, majitel společnosti DEVINN.

Při konstrukci optického systému našly uplatnění nejmodernější optické prvky – tzv. TIR kolimátory. „Jde v zásadě o čočky, které fungují na principu totálního odrazu od rozhraní dvou prostředí s různým indexem lomu. Díky tomu lze světlo z LED diod usměrnit při minimálních ztrátách světelného toku. Instalovaná elektronika hlídá pracovní teplotu 60 stupňů a stálost výkonu při poklesu napětí až k 9 voltům,“ vysvětluje Karel Souček, vedoucí vývoje DEVINN.

Světla DEVINN nejsou v běžné distribuci. V tuto chvíli je zakoupíte pouze u výrobce. Více informací si vyžádejte na info@devinn.cz.

Zdroj fotografií: www.skoda-storyboard.com, vlastní databáze


Sdílej článek: