Stránka pro svůj chod vyžaduje povolený Javascript!

Povolte Javascript, nebo změňte svůj webový prohlížeč.

Říkají mu Captain Solo nebo Desert Master. Sám o sobě tvrdí, že je „old school“ a zastánce původních hodnot. Tomáš Tomeček, už potřetí se vydal na dlouhou pouť do Dakaru bez navigátora i mechanika. Jen on sám za volantem sériové Tatry oproti moderním elektronikou prošpikovaným speciálům. A opět stál na stupních vítězů.

Africa Eco Race (AER) je obnovou původního dakarského závodu. Tomáš, který je zastáncem tradičních hodnot, na něj přesedlal poté, co se Rallye Dakar přestěhovala mimo africký kontinent.

Tomáši, co bylo impulzem k tomu, že jste začal jezdit v kamionu sám?

„Před 25 lety při mé první účasti na Rallye Granada-Dakar 1995 jsem na vlastní oči viděl počínání závodníků na motorkách, jak se někdy jejich závodění mění v těžce vydřený výsledek nebo v horším případě po havárii ve fyzické strádání. A v tomto kontextu mne tehdy napadlo, že bych chtěl jet stejně jako oni tuto dálkovou rally sám v kabině náklaďáku. Motorkáři si sami navigují a servisují svůj stroj a nikdo se nad tím nepozastavuje. Při dálkové rally, kde se denně jezdí na čas stovku kilometrů neznámou krajinou a v těžkém terénu, jsou výkony motorkářů často za hranicí možností. A mne to v kabině náklaďáku připadalo moc „sterilní“.“

Letošní AER jste startoval s novými přídavnými světly DEVINN. Najel jste s nimi přes 6 000 kilometrů. Obstála česká světla v obtížném dakarském závodě?

„Ano, světla předčila mé očekávání. Používal jsem je hlavně na dlouhých přejezdech. Oproti předchozím svítí velmi ostře do dálky, při testování na hale v továrně mi to tak nepřipadalo. Pochopil jsem až v Africe, že mám doma krátkou halu😊 Určitě bych je i nadále chtěl na soutěžním voze používat.“

Tomáši, sám si i navigujete, tratě byly letos nové. Čtyřikrát jste v závodu píchl pneumatiku a musel vyřešit i další defekty. Jaký byl pro Vás nejtěžší okamžik letošního závodu?

„Asi moment, kdy v první etapě jsem hned po třech kilometrech ztratil správnou cestu a nemohl jsem ji najít. Přejel jsem odbočku a horečnatě ji hledal, místo abych si zastavil a šel na to v klidu. První etapu jsem tak dojel až jedenáctý.“

Vaše Tatra je sériový vůz s manuálním řazením. Soutěžíte v kategorii spolu s moderními speciály, které jsou dnes plné elektroniky a senzorů. Místo třech v kabině jste tam seděl pouze Vy sám. I přes všechny tyto „hendikepy“ jste dojel třetí. Pro mne neuvěřitelné, ale i tak se ptám. Splnil letošní výsledek Vaše očekávání?

„Ano, takový výsledek jsem vzhledem ke konkurenci neočekával. Důležité bylo, že jsme s radostí dojeli k Růžovému jezeru do Dakaru.“

Tomáši, díky Vám za odpovědi a za DEVINN přejeme mnoho dalších krásných rally zážitků a splněných snů.

Zdroj foto: Motorsport revue


Sdílej článek: