DEVINN nám dává nahlédnout do své zkušebny, kde mimo jiné testuje i odolnost dílů vůči slunečnímu záření (tzv. SoSi test).

SLUNEČNÍ SVIT DÁVÁ DÍLŮM ZABRAT
Sluneční svit způsobuje jednak degradaci materiálů (např. blednutí), zároveň se však díly vystavené slunci extrémně přehřívají a mohou se deformovat. Příkladem přehřívání může být třeba volant za sklem auta, který se v okolní teplotě 30 °C na slunci rozpálí až na 70 °C. Tyto jevy způsobuje ultrafialové světlo, které spíše „opaluje“, a infračervené světlo, které převážně „zahřívá“.

SLUNCE V LABORATOŘI
Pro SoSi (Solar Simulation) test máme v DEVINN speciální klimakomoru doplněnou o vysokovýkonné zářiče světla s regulovatelnou intenzitou o maximálním výkonu 1300W/m2 v rozsahu vlnové délky 270-3000nm. Simulovat tak můžeme intenzitu od zimního slunce za polárním kruhem až po rozpálenou letní pláž na Kanárech. Navíc v kombinaci s určitou vlhkostí lze dosáhnout i prostředí deštného pralesa nebo pouště. Komora má objem 600 l, tzn. testovat se dají celé sestavy. V našem případě je nejčastěji testovaným dílem světlomet. Přidáním intenzity zkracujeme významně dobu nutnou pro testování. Několik dnů SoSi testu tak nahradí i rok svitu skutečného slunce.

DALŠÍ VÝHODY A VYUŽITÍ
Hlavní výhodou je stejně jako v případě klimatické komory 100% opakovatelnost podmínek, kterých ve venkovních podmínkách nejsme schopni nikdy dosáhnout. Zjišťujeme hlavně to, zda materiály, ze kterých jsou automobilové díly vyrobeny, vydrží vysoké teploty a vliv infračerveného a ultrafialového záření (deformace plastových dílů, šednutí reflektorů, zamlžování apod.). Můžeme tak opět porovnat jednotlivé konstrukční řešení v různých fázích vývoje za stejných okolních podmínek. Například pro porovnání funkcionality po provedení konstrukčních nebo materiálových změn.
Další zajímavé využití se může nabízet například při testování efektivnosti solárních panelů (jejich účinnosti) v závislosti na intenzitě slunečního záření a okolní teplotě.


Sdílej článek: