Vodíková infrastruktura existuje v podobě dotovaných pilotních projektů, ale i rozvíjející se komerční infrastruktury. Rok od roku počty vodíkových dopravních prostředků i plnících stanic rostou. Ruku v ruce s tím klesají i výrobní náklady a pořizovací ceny. V ČR se vývoji vodíku věnuje platforma HYTEP, která sdružuje hrstku podniků, snaží se zapojovat do mezinárodních projektů a vodík jako takový ukotvit i do strategie ČR.

Vodíková infrastruktura ve světě

Celosvětově už se na vodík jezdí. Osobní auta, kamiony, autobusy, vlaky, lodě. Ruku v ruce s vývojem se zvyšuje i dostupnost a infrastruktura. Ceny osobních vozů se pohybují kolem 60 000 EUR, cena autobusu kolem 600 000 EUR. Za posledních pět let pořizovací cena klesla o cca 60 %. V Německu existuje kolem 50 plnících stanic, do konce r. 2020 jich bude 100. V rámci německé inovační strategie se do rozvoje vodíku v Německu nainvestuje přes 1 mld. EUR, v plánu je více jak 100 vlakových souprav.

V ČR je vodíková infrastruktura v plenkách

Jak jsme na tom v ČR? Aktuálně je v ČR pouze jedna plnící stanice, neveřejná. Platforma HYTEP, které je DEVINN s.r.o. členem, sdružuje hrstku podniků, které se vodíku věnují a snaží se zapojovat i do mezinárodních projektů a vodík jako takový ukotvit i do strategie ČR. Do r. 2020 by mohlo vzniknout prvních 6-8 veřejných plnících stanic. Nejdále je asi Moravskoslezský kraj, který plánuje výstavbu minimálně dvou vodíkových stanic a do r. 2020 provozovat 60 vodíkových autobusů, výhledově i vodíkové vlaky. Velký potenciál je i ve využití volného vodíku několika českých podniků (odpadní surovina při výrobě), který by umožnil nájezd FCEV v řádech stovek tisíc km/den.

Co bylo dříve? Slepice nebo vejce?

První vodíková auta se na českém trhu objeví až v roce 2020. Pro to, aby si lidé v ČR vozy s tímto pohonem pořídili, je ale potřeba nejprve vybudovat tuto infrastrukturu.

Jak se jezdí s vodíkovým autem?

H2 plnicí stanice v Evropě


Sdílej článek: