27.11.2020
5
 min čtení
Vodík a elektromobilita

Elektromobilita v rallye: WRC vstupuje do éry elektrifikace

Je to největší změna v technických regulích FIA za posledních 30 let. Šampionát WRC vstupuje do éry elektromobility. Důvodem změn je eliminace dopadů rallysportu na životní prostředí. Už od roku 2022 tak v kategorii Rally1 uvidíme plug-in hybridní závodní speciály.

Elektromobilita v rallye: WRC vstupuje do éry elektrifikace pohonu

Je to největší změna v technických regulích FIA za posledních 30 let. Šampionát WRC vstupuje do éry elektromobility. Důvodem změn je eliminace dopadů rallysportu na životní prostředí. Už od roku 2022 tak v kategorii Rally1 uvidíme plug-in hybridní závodní speciály.

Postoj FIA

Současné plány Mezinárodní automobilové federace (FIA) avizují zařazení elektrifikovaných pohonů do Světového šampionátu v rallye (WRC) již v roce 2022. Zprvu by se mělo jednat o hybridní (mild-hybridní) vozy.

FIA prohlásila, že cílem je „ukázat, že existující technologie sériových vozů mohou být přeneseny do oblasti motorsportu, spíše než vyvíjet speciální plug-in hybridní systém na míru závodnímu světu“.

Kategorie WRC

Nová generace WRC vozů (nyní kategorie Rally1) bude používat stávající motory, které budou doplněné o 100kW plug-in hybridní systém. Právě kvůli snížení vývojových a výrobních nákladů nového pohonu byl kladen důraz na zachování současných přeplňovaných agregátů s přímým vstřikováním paliva o objemu 1,6 litru, případně přechod na podobné, ale méně výkonné pohonné jednotky založené na bázi R5 vozů používané ve třídě Rally2.Hybridní systém bude první tři sezóny (2022 – 2024) pro všechny unifikovaný, dodávaný německou společností Compact Dynamics. Testy nového hybridního pohonu budou zahájeny v březnu 2021. Teprve od roku 2024 získají stáje větší volnost v používaných technologiích.

Pro zvýšení bezpečnosti soutěžních vozů třídy Rally1 budou vozy dovybaveny dalším trubkovým obloukem v prostoru za posádkou, což zvýší torzní tuhost bezpečnostního rámu v případě nárazu. Posílením materiálu v oblasti dveřních prahů zase dochází ke zlepšení bezpečnosti v případě bočního nárazu.

Mezi další novinky zavedené s cílem eliminovat náklady této změny patří snížení počtu motorů použitých posádkou pro šampionát WRC ze tří na pouhé dva, dále odstranění ALS (antilag systému upravující tlak vzduchu), nebo „zmražení“ některých aktuálně používaných dílů.

Kategorie WRC2

FIA oznámila, že elektrifikace bude zavedena v druhé vlně také do kategorie WRC2 (nově Rally2). Pro druhou úroveň závodů mistrovství světa v rallye dostanou vozy třídy Rally2 navýšení výkonu díky nízkonapěťovému 48-voltovému systému. Ve spojení s malou lithium-iontovou baterií a integrovaným starter-generátorem poháněným řemenem produkuje toto zařízení dalších 10 koní. Očekává se, že jednoduchá technologie, která se v současné době běžně používá v osobních automobilech, bude schválena v září 2021, tedy těsně předtím, než vstoupí v platnost pro začátek sezóny 2022.

Proč hybridní technologie

Proč tedy FIA zvolila zrovna hybridní systémy, když se ve světě pořádají šampionáty i amatérské soutěže plně elektrifikovaných závodních vozů?

Hybridní systém umožní relativně rychlý přechod na elektrifikaci bez velkých nákladů na vývoj a výrobu nového pohonu. Plug-in hybridní systém umožní kombinovat oba pohony najednou. Bude natolik silný, aby vozům umožnil jet dočasně pouze na elektrický pohon. To bude využíváno hlavně při přejezdech mezi rychlostními zkouškami. Při závodění na rychlostních zkouškách bude hybridní systém podporovat konvenční spalovací motor a vytvářet přídavnou energii, tzv. power boost. Vozy tak budou ještě rychlejší. Během závodu diváci nepřijdou o emoce umocněné zvukem motoru. Naopak ve městech a na přejezdech mezi etapami pojede vůz tiše a ekologicky.

Bezpečnost a nabíjení

Jsou tu i dvě otázky, které už tolik nesouvisí s technologií vozu. Jednou z nich je obávané hašení baterie při nehodách závodních speciálů. V tom nám ale dnes už odborníci oponují. „K rychlému a efektivnímu hašení trakčních baterií se dnes používá zařízení Cold Cut System COBRA, což je vysokotlaké zařízení s úzkým paprskem vody a přídavkem abraziva (suroviny, nebo nerosty s vysokou tvrdostí) řeže jakékoli materiály. Prorazí otvor do baterie a během pár okamžiků ji uhasí.“ Vysvětluje Jiří Vršínský, odborník na trakční baterie a elektrické pohony ve společnosti DEVINN.

Dobíjení baterií, a vlastně i energie pro celé zázemí závodů WRC bude nově muset být také ekologické. Jak ale zajistit ekologicky elektřinu i v případě, kdy jsou etapy nebo testy mimo město? Jednou z vhodných variant by mohlo být propojení elektromobility a vodíku. Zařízení H2BASE (www.h2base.eu) české společnosti DEVINN je v podstatě velkokapacitní zdroj, který uchovává energii právě do vodíku a díky palivovému článku ji umí kdykoliv přeměnit zpět na elektrickou a tepelnou energii. Okamžitý výkon je až 100 kW, kapacita je téměř neomezená. Zcela bezemisně, jediným odpadem je čistá voda. Je snadno transportovatelné. Pohání cokoliv elektrického a dobije i elektromobil. Zařízení by tak vyřešilo ekologické napájení celého zázemí závodu, vytápění stanů i dobití baterií závodních vozů mezi etapami.

Důraz na udržitelné technologie a elektrifikaci je bezesporu celosvětovým trendem a jejich zařazení do rallye by tak přineslo i jisté oživení této disciplíny a zároveň nové výzvy pro vývoj a inovace.

Zdroj:

https://www.autosport.com/wrc/news/152852/fia-signs-off-on-100kw-plugin-hybrid-for-wrc-rally1, foto: www.skoda-storyboard.com

Sdílejte
tento článek
Podělíte se s námi o vaše cookies?
Ano, i náš web používá cookies. Díky povolení cookies vám budeme moct zprostředkovat nevšední zážitek při prohlížení našeho webu.