11.11.2021
3
 min čtení
Vodík a elektromobilita

Vodík pro nás není konkurentem baterií, ale naopak jejich ideálním kolegou, říká Luboš Hajský

Vodík je dost často neprávem označován za přímého konkurenta bateriových pohonů, ve většině případů je tomu ale přesně naopak – elektromobilitu dovede skvěle doplnit a podpořit. O pozici vodíku jako paliva se v Hospodářských novinách rozepsal Luboš Hajský.

Vodík je dost často neprávem označován za přímého konkurenta bateriových pohonů, ve většině případů je tomu ale přesně naopak – elektromobilitu dovede skvěle doplnit a podpořit. O pozici vodíku jako paliva i o tom, jak náš mobilní vodíkový generátor H2BASE pomáhá bateriovým řešení, se rozepsal Luboš Hajský v příloze Hospodářských novin

Osobní i nákladní doprava zažívá revoluci – po více než sto letech jsou na ústupu fosilní paliva a automobilky postupně představují alternativní pohony nejrůznějších střihů. Úspěchy slaví řada BEV řešení, v čele s Modelem 3 od Tesly či škodováckým Enyaqem, elektromobilita se také začíná probojovávat do firemních vozových parků.

Vodík jako zdánlivý konkurent baterií.

Celý obor však naráží na řadu odpůrců s více či méně pádnými argumenty. Nejvýznamnějším z nich je téma kapacity přenosové sítě – poměrně jednoduchým výpočtem lze dojít k závěru, že přesunutí energie pro spalovací motory do elektřiny by v tuto chvíli nedokázala pokrýt výroba a přenosová síť by takové situaci také čelila s velkými obtížemi.Jako kvalitní alternativa se tedy nabízí vodík – cena za kWh energie vyrobené ve vodíkovém palivovém článku je nyní v nákladech zhruba 14 Kč a dle předpokladů by měla dále klesat. Vodíková strategie České republiky například pro rok 2027 předpovídá cenu 5,5 Kč za kWh. Ve srovnání s cenou dobíjení baterie, která se pohybuje mezi 7 a 12 Kč, si tedy vodík ekonomicky nestojí vůbec špatně.

Baterie je skvělé médium, někde ale skrývá slabá místa

Nenechme se ale zmást – situací, kde je výhodnější použít bateriové řešení, je celá řada. Bateriím do karet hraje účinnost a dostupnost nabíjecích bodů, byť jen nízkorychlostních. Pro osobní dopravu na krátké vzdálenosti tak bude vodík bateriím konkurovat jen velmi těžko.

V dálkové dopravě je ale situace odlišná: u vlaků, nákladních vozů či lodí je ukládání energie v bateriích nepoměrně složitější. A právě tady vodíková řešení dávají větší smysl – vodík může totiž ve velkých aplikacích konkurovat fosilním palivům.

Toyota Mirai? Síla vodíku se skrývá jinde

Svou roli ale vodík může hrát i v osobní dopravě: nejen jako primární zdroj energie na palubě auta, ale zejména jako palivo nabíječek pro elektromobily či prostředek k posílení přenosové sítě. Právě tuto myšlenku jsme měli v hlavě od začátku vývoje našeho vodíkového generátoru H2BASE: konstruován byl jako mobilní rychlonabíječka elektromobilů, ale také jako náhrada neekologických diesel agregátů.Podobně je možné H2BASE použít jako kogenerační jednotku k posílení přenosové sítě – přeměnou jednoho kilogramu vodíku vzniká přibližně 16 kWh elektřiny a 16 kWh tepla, které je možné dále využít třeba na vytápění objektu.Vodík tak pro nás není konkurentem baterií, ale naopak jejich ideálním kolegou.

Sdílejte
tento článek
Podělíte se s námi o vaše cookies?
Ano, i náš web používá cookies. Díky povolení cookies vám budeme moct zprostředkovat nevšední zážitek při prohlížení našeho webu.